Hippische seminarie dag 19.02.2022

Terug een baanbrekend initiatief door Phaeton Menvereniging !

Op 19 februari heeft Phaeton menvereniging een hippische seminariedag georganiseerd. Een 19 tal items werden aangeboden in sessies van een halfuurtje. Iedere deelnemer kon zich inschrijven in max 8 workschops verdeeld over de dag. Het was niet noodzakelijk om een ganse dag aanwezig te zijn. De aanwezige behield alle vrijheid om sessies te volgen.

Om al deze sessies een plaatsje te kunnen geven, kon Phaeton rekenen op zijn jarenlange trouwe sponsor Willy Naessens die zijn vernieuwde en uitgebreide Strohoeve ter beschikking stelde voor dit ondernemend initiatief. Phaeton’s thuisbasis - de Manorhoeve -  was door uitbreidingswerkzaamheden niet beschikbaar.

Een pluspunt was dat het aanbod niet enkel voor de menner bedoeld is. Iedereen die met paarden zijn vrije tijd invult, kon er zijn gading vinden. Indien gewenst ondersteunt Phaeton ook ruiters die thuis recreatief met paarden bezig zijn en zich bij de paardensport Vlaanderen via de club willen aansluiten.

Een greep uit het aanbod : osteopathie voor paarden;  gebitsverzorging;  vaccinatie; kolieken; aankoop van een paard ; de ideale paardenvoeding; bouwwetgeving en vrijstelling voor paardenhouders; administratie rond milieu/mest en aangiftes; met het paard in het verkeer; het vervoer van paarden; het toiletteren van paarden; longeren; hoefbeslag en hoefverzorging, allemaal thema’s die het brede publiek aanspreken.

Uiteraard waren er thema’s enkel aan het mennen verbonden zoals het onderhouden van de moderne of authentieke rijtuigen; het veilig optuigen van een enkel- of tweespan; hoe bekijkt een jurylid een dressuurproef, de jonge wereldkampioene Saskia Siebers over de weg naar de top.
Deze sessies werden door experten in hun vak met heel veel kunde en enthousiasme gegeven.

Het verjongde en vernieuwde Phaetonbestuur  was best tevreden met de opkomst voor dit nieuw initiatief, zeker wanneer je de COVID beperkingen en de gure nieuwjaarsstormen in rekening brengt. Er was voldoende catering voorzien en iedere deelnemer ging tevreden huiswaarts want er was altijd wel iets dat opgepikt werd als “ tiens, dat wist ik niet” of “ dat is recent toch wel wat veranderd”.