ITDM MANOR GOES CLASSIC 2017

Op 25 mei tot 28 mei 2017 vond de derdede editie plaats van Manor goes classic, op 28 mei voor de derde maal een IDTM, dit jaar gekozen we om de wedstrijd op 1 dagen te houden. Doch de meeste buitenlandse deelnemers besloten om de dag ervoor al aanwezig te zijn, er waren er zelfs al die de vrijdag ter plaatse waren om zo mee te genieten van alle spectakels op de manor hoeve.
ITDM staat voor: een presentatie, een wegtraject met verplichte doorgangen ( proeven) en een vaardigheid, kegeltjes parcours en eventuele tiffany's, proeven waarbij er op gelet wordt dat de proef correct wordt uitgevoerd en de manier waarop die wordt uitgevoerd.
Op woensdag 24 mei werd de weide klaar gemaakt want de woensdagavond kwamen de cowboys al aan. De eerste ITDM deelnemers werden op vrijdagmiddag al verwacht.
De ITDM, de enige wedstrijd in zijn soort in België, ook in 2015 en 2016 een organisatie van menvereniging Phaeton in samenwerking met de Belgian Driving Association, startte dan op zaterdag 27 mei met in de namiddag verkenning van de drive en kegelparcours. Om 17 uur was een briefing voor de menners en aansluitend aperitief en prime verzorgd dinner voor wie ingeschreven was.
Menvereniging Phaeton stond in voor de organisatie op de terreinen van de Manor hoeve van de familie Huyghe. Een strakke organisatie onder auspiciën van de Belgian Driving Association; de wedstrijdleiding was in handen van Philip Cauwels, de rekenkamer en administratie waren de verantwoordelijkheid van Philip Bonte.
De jury leden kwamen uit België: mevrouw Evelyne De Busschere- VanderHaert ,Nederland : de heer Claas Conijn, en Frankrijk: de heer Gerard Papin.
Er waren 22 ingeschreven deelnemers, helaas vielen er nog enkelen af wegens een zieke partner en kreupele paarden , de deelnemers kwamen uit België ,waaronder het Duits sprekende deel Eupen, Nederland ,Frankrijk en Italië.
De volgende ochtend rond de klok van 9 uur kwam de eerste deelneemster aan de start en zo vervolgens elke 7 minuten de volgende.
Na de presentatie volgde het Checkpoint en aansluitend de drive met tussendoor 2 PC's, namelijk het tapijt en achteruitrijden.
Om 13u30 werd gestart met de vaardigheid kegelrijden en 2 tiffany's, de poort en het glas.

De prijsuitreiking was zoals gepland rond 16u30 aangespannen.
De winnaars:
Enkelspan pony:       Bert Lockefeer uit Nederland met een Halflinger
Tweespan pony’s:     Ludo Vanden Bussche België met 2 Haflingers
Enkelspan paard:      Ides Cornillie België met een Franse draver
Tweespan paard:     Stefaan Martens België met 2 Arabo-Friezen
Tandem:                  Urbain van de Voorde België met 2 PRE’s
Beste presentatie van een niet Belgische deelnemer: Annemiek Looije Nederland met 2 KWPN tuigpaarden.

Na het afgeven van behaalde eremetaal en bijhorende verassingen werd er een ereronde voor de VIP bar gereden.
Na het uitspannen was er nog tijd voor een drink van de vriendschap in het Manor Kaffee.

Enkele reacties:
Bert Lockefeer: We danken de volledige organisatie, inclusief alle vrijwilligers voor een geslaagd evenement en komen volgend jaar graag terug.
Albert de Busschere: Proficiat met de constructieve en goede organisatie van jullie Internationale Traditie wedstrijd.
Annemiek Looije: Bij deze nogmaals onze dank voor het geweldige en zeer goed verzorgde evenement. Wij waren enorm vereerd met de mooie prijs.Voor ons een weekend “with a golden frame”. Graag tot een volgende maal.

Op naar de volgende editie 2018 ...

Klik hier voor de uitslagen.