ELEGANTIE WAREGEM 2022

Zondag 19 juni 2022.

Waregem, stad van het paard. In aanloop van de vakantieactiviteiten die de stad organiseert, die traditiegetrouw wordt afgesloten met de vermaarde grote steeple chase van Vlaanderen, worden in juni een rits van activiteiten onder noemer “ pré-congé “ georganiseerd.
Voor de elfde maal organiseerde Phaeton menvereniging op vraag en in volle samenwerking van Stad Waregem tijdens het jaarlijkse koopjesweekend een koetsen – elegantie – gebeuren.
Naast de ritjes en verzorging van de pony’s voor de Waregemse jongeren, kan iedere inwoner van Waregem gratis een rondje meerijden met de stadskoetsen. De 3 gelijke koetsen aangeleverd door Phaeton lid Willy Naessens werden getrokken door 3 mooie twee span Friezen van Lorenzo Lataire, die zijn menners en grooms traditioneel aangekleed had conform het gebeuren. Uit de vier windstreken en van over de landsgrenzen heen, kwamen 25 aanspanningen met hun menners, grooms en invitées aan. 16 authentieke koetsen, 9 waardige replica’s. De koetsen werden getrokken door mini paardjes, pony’s en paarden, als enkel, 2 of 3-span.
’s Morgens werd er verzameld op de terreinen van Sport Vlaanderen Waregem. Na de inschrijvingen, het lekkere ontbijt met een deugddoende koffie of thee, kon het inspannen beginnen om daarna de vrije uitgepijlde tocht aan te vatten. Deze verliep naar Kruisem met zijn vele deelgemeentes en glooiingen.
Een aperitief werd aan de menners aangeboden in het park met zicht op het Kasteel van Nokere. Baron Casier, notoir paardenliefhebber, kwam de menners persoonlijk een hart onder de riem steken en klinkte een glas samen met hen. Tijdens de stop monsterde Jozef de Faudeur de aanspanningen die hij later van commentaar moest voorzien en gaf tips ter verbetering voor de toekomst.
De verdere tocht verliep langs landelijk wegen. Phaeton slaagde er terug in om een aantal bereidwillige eigenaars langsheen het parcours te vinden om hun privédomein open te stellen. Op een van de domeinen was er de mogelijkheid om het aangeboden lunchpakket te verbruiken.
Er werd terug naar Waregemse centrum gemend. In het kasteelpark werd aan de paarden wat rust gegund en aan de deelnemers koffie en gebak aangeboden. Veel bezoekers die langs kwamen om dit moois te zien en er hun favoriet uit te kiezen. Na de koffie en wat gepoets, iedereen terug piekfijn uitgedost om zich te presenteren waar speaker Jozef de Faudeur de aanwezige toeschouwer bijbracht op vlak van paardenrassen, koetsen, klederdracht, accessoires,...De menners presenteren zich voor eigen eer want er wordt geen prijs aan de menner gegeven, wel voor allen een aandenken vanwege Stad Waregem uitgereikt door de burgemeester en zijn schepenen.
Doch er is een prijs, voor het publiek. Alle aanwezigen toeschouwers verkiezen hun voorkeur en deponeren hun kaart. Vanuit de meest genomineerde koets wordt een winnende kaart/persoon gekozen die volgend jaar een fantastische dag op een deelnemende koets kan beleven.
Dit jaar was het close. Twee aanspanningen met even veel voorkeuren, het sympatieke 3- span minipaarden dat een mini Duc panier uit 1860 trok van Carine Ardijns of de imposante Cocking Cart met een aangespannen tandem Andalousiërs gemend door Mario Renaer. Een onschuldige kinderhand trok de minipaardjes als winnaar.
Eén menner met zijn dame werd letterlijk door stad Waregem in de bloemen gezet. De heer en mevrouw Marcel Demeulemeester reden als enigen alle voorgaande 10 edities. Ook werden voormalige Phaeton bestuursleden Gerard Moerman en Lieven De Langhe bedankt als voortrekkers alsook voor hun daadwerkelijke inzet in die 10 vorige edities. Terug naar Sport Vlaanderen om uit te spannen, een aangeboden glas te drinken en een maatijd mee te nemen om ter plaatse of thuis te nuttigen. Een drukke maar fantastische dag waar je als menner eens in de watten wordt gelegd is de algemene teneur. Menverening Phaeton kan trots zijn op zijn organisatie!
Menvereniging Phaeton laat alvast weten dat de volgende afspraak op 1 en 2 oktober is tijdens Manor goes Classis, het lifestyle gebeuren waar classic cars en authentieke koetsen centraal staan. Zij staan in voor de organisatie van de enige Internationale Traditiewedstrijd in België dit jaar. Deze zal gereden worden volgens het geldend internatonale reglement van AIAT, dat door FEI ondersteund wordt. De internationale juryleden zijn intussen aangeschreven en de eerste inschrijvingen zijn ontvangen.
Wil je erbij zijn als menner of als toeschouwer, meer info op http://www.menverenigingphaeton.be/activiteit.php