ELEGANTIE WAREGEM 2018

Elegantierit Waregem 2018.

Zondag 17 juni, voor de achtste keer op rij werden we door het stadsbestuur Waregem uitgenodigd om een koetsentocht te organiseren. Onze doelstelling was terug om meer dan dertig deelnemers uit België en Nederland te kunnen verwelkomen voor de voor een mooi uitgestipelde elegantie rit met s'avonds een voorstelling op de markt voor een publieksjury. Uiteindelijk hebben we een inschrijvingsstop moeten invoegen aan 39 koetsen.
De weergoden waren ons goed gezind, s’morgens was het toch wat fris en met eerst wat bewolking vertrokken de eerste menners om 10u. er was een vrije start voor een bewegwijzerde tocht door Waregemse regio.
Na een uurtje rijden klaar voor een eerste stop met een aperitiefje. Imposant al die koetsen en paarden op de binnenkoer, de meeste paarden bleven rustig, ook al staan ze voor minimum een half uurtje stil.
Na een natje met wat geknabbel vertrokken ze weer en onderweg nuttigen ze het meegekregen lunchpakket. Het is geen snelheidswedstrijd tegen tijd zoals tijdens een wedstrijd dus kon er vollop genoten worden van het landschap en de doortochten op de talrijke privé domeinen.
Aangekomen in het park Baron Cassier was het tijd voor een koffie met lekkere aardbeien, en daar was de zon. Heel wat volk kwamen de koetsen en de paarden bekijken.
Na de vitamientjes van de aardbeien worden alle paarden en koetsen klaar gezet op nummer voor de presentatie.
Op het plein voor de kerk staat het publiek ons op te wachten en er is een drukte van je welste.
Elke aanspanning wordt aangekondigd en een uitleg van koets en paard wordt op professionele wijze aan de menigte medegedeeld door Joseph De Faudeur.
Daarna rustig naar het vertrekpunt van deze morgen. Als alles terug opgeborgen was konden we genieten van een aperitief en daarna aanschuiven aan het buffet voor een lekker voorgerecht en aansluitend een warm avondmaal. Dit was terug een aangename dag om nooit te vergeten.
Ook onze nieuwe huisfotograaf was tijdens de tocht aanwezig en tegen dat de meeste menners thuis waren stonden de eerste reeks foto’s al op facebook. Bedankt Gino.

Op naar volgend jaar juni 2019.