ELEGANTIE WAREGEM 2021

Zondag 27 juni 2021.

Na een onderbreking vorig jaar door Covid, voor de tiende keer op rij werden we door het stadsbestuur Waregem uitgenodigd om een koetsentocht te organiseren. Dit jaar moesten we het aantal beperken tot 25 aanspanningen en 3 stadskoetsen. Een mooi uitgestipelde elegantie rit met s'avonds een voorstelling op de markt voor een publieksjury.
Dit jaar waren er ook nog beperkingen en aanpassingen door Covid.
De menners werden ontvangen op de parking van Bloso vanaf 9u30 waar een meeneem ontbijt was voorzien. Ook de aperitiefhapjes en de pick-nick werd meegegeven op de koets.
Vanaf 11u was een vrije start voor een bewegwijzerde tocht door Waregemse regio.
Door een springwedstrijd op de terreinen van Bloso was het vertrek verplaatst via de stallingen naar de Hazewindstraat. Via de Kasteeldreef Baron Cassier kwamen we op de Nokeredorpstraat.
Om zo na een uurtje rijden een eerste stop met een aperitiefje. Ook dit jaar werd deze gehouden op de parking van het Handelshuis zodat voldoende afstand kon verzekerd worden.
Na een natje met wat geknabbel vertrokken ze weer en onderweg nuttigen ze het meegekregen lunchpakket.
Doordat het geen wedstrijd is kon er vollop genoten worden van het landschap en de doortochten op de talrijke privé domeinen, de vierkantshoeve van de familie Vandevyvere Jean en daarna het Kasteeldomein familie Jean Vandevyvere, waarvoor nogmaals dank aan deze families.
Aangekomen in het park Baron Cassier was het tijd voor een koffie met lekker gebak, de zon was er echter dit jaar niet volop bij, toch kwam wat volk de koetsen en de paarden bekijken.
Na de rustpauze en koffie, werden alle paarden en koetsen iets vroeger dan gepland, op nummer klaar gezet voor de presentatie. Ze voorspelden felle regen en onweer.
Op het plein voor de kerk stond het publiek ons op te wachten iets minder of vorige jaren, maar de presentatie werd dan ook een half uurtje vroeger gehouden vanwege naderend onweer, toch was er voldoende volk als publieksjury.
Elke aanspanning wordt aangekondigd en een uitleg van koets en paard wordt op professionele wijze aan de menigte medegedeeld door Joseph De Faudeur maar halfweg begon het zo fel te regenen dat de gespannen enkel bij naam genoemd werden.

Daarna vlug naar het vertrekpunt van deze morgen. Als alles terug opgeborgen was konden er een afhaal maaltijd met drank en dessert opgehaald worden. Het was een aangenaam weerzien van de menners na een onderbreking van 1 jaar. Hopelijk volgende editie terug helemaal naar het normale.

Ook onze nieuwe huisfotograaf was tijdens de tocht aanwezig en tegen dat de meeste menners thuis waren stonden de eerste reeks foto’s terug al op facebook. Bedankt Gino.

Op naar volgend jaar juni 2022 zonder beperkingen.