“PAAS”rit - Spierre Helkijn 2024

Zondag 31 maart 2024.

Na onze geslaagde recreatieve rit vorig jaar met moederdag en niet de mogelijkheid van het houden van de jaarlijkse Nieuwjaars receptie wilden we terug iets bijzonder organiseren.
Dit jaar werd er gekozen om de Paasrit in de streek van Spiere Helkijn.

Met de vrees van alle natte regendagen de voorbije maanden was er toch heel wat interrese om een van de eerste recreatieve ritten mee te maken. In totaal 23 aanspanningen en 6 ruiters werden verwacht aan de achterzijde van de kerk in Helkijn. Daar werden we opgewacht door Valerie en Gerard Leijten-De Weer. Nadat iedereen een plaatsje had voor het inspannen konden we genieten van dee kopje koffie en enkele sandwichen. Ook de zon was van de partij dus de dag was perfect gestart.

Paard(en) of pony(s) ingespannen, klaar voor vertrek, en daar gingen we dan, elk op zijn eigen tempo op het zonder fout uitgepijld tracé. En wat voor een, na 500m de eerste onverharde wegen onder de wielen. De paden waren nog niet helemaal opgedroogd maar dit kon de pret niet bederven. Slalommend rond de plassen heen, al over de glooiïngen genietend van de zon gekombineerd met een zéér frisse wind, de jas kon jammergenoeg niet af.
Over de trammezaate, de oude spoorwegbedding waar een perfect gemaaid rijpad was naast het fietspad en enkel toffe lusjes, door Sint-Denijs naar Spiere onder de brug door, waar de oud-scouts vader De Weer zijn zelfgemaakte en zeer smaakvolle paella hield boven een zelf gemaakt houtvuur.

Terug op pad, langs de kerk van Spierre over nog verschillende landwegen langs het bos achterzijde kasteel van Bossuit terug richting Helkijn. Ondertussen was het wat beginnen regenen.

Het uitspannen kon beginnen de eerste waren droog aangekomen, daarna waren we uitgenodigd op het binnenplein van de hoeve om een drankje en het varkentje aan het spit met groentjes, pasta en en gebakken aardappeltjes. Na ronddelen van nog voor iedereen een zakje met chocolade paaseieren was het tijd om huiswaarts te keren.

Terug zoals vorige rit, voorbereiding , organisatie , sfeer = TOP. Proficiat en dank aan team Leijten – De Weer.

Als organiserend team mochten we van de menners een welgemeende dank in ontvangst te nemen.
Noteer alvast in je agenda voor meer, we organiseren in dezelfde stijl en evenveel goesting ons volgend elegantiemoment op 23 juni, Elegantierit Waregem. To all of you, see you and be there !
P.S. Hou alvast de postbus in het oog inschrijving volgt.