NIEUWJAARSRECEPTIE 2018

Nieuwjaarsreceptie Phaeton met bezoek aan het Hippo.War te Waregem.

We werden om 16u ontvangen in het Hippo.War te Waregem.
Bezoekerscentrum over paard en de Amerikanen tijdens WOI.
Om 16u30 startte de ronleiding voor een eerste deel van de groep met een gids.
Alhoewel de uitleg toch soms wat erg schools klonk,was het interresant om een gids te hebben om een duidelijker beeld te krijgen over de rol van het paard tijdens de WOI.
Sinds 11 november 2017 heeft HIPPO.WAR, het Waregemse bezoekerscentrum over de Eerste Wereldoorlog, zijn deuren geopend. Het bevindt zich op de tweede verdieping van het tribunegebouw op de hippodroom in de Holstraat 95. Op 900 m² vind je er twee permanente tentoonstellingen: over de rol van het paard tijdens WOI en het belang van de Amerikanen tijdens diezelfde oorlog. Aan de hand van onder andere foto's, film- en audiofragmenten, tal van authentieke stukken.
Er zijn in (West-)Vlaanderen al heel wat begraafplaatsen, monumenten, herdenkingen en musea over de periode 1914-1918. Den Grooten Oorlog blijft immers een mijlpaal in de recente wereldgeschiedenis. Levende getuigen zijn er niet meer, daarom is het belangrijk dat dit stuk erfgoed goed bewaard wordt. Zowat alles over Wereldoorlog I kan je wel ergens terugvinden, maar toch blijven er altijd enkele aspecten onderbelicht, bijvoorbeeld de rol van het paard.
Daarna zijn we naar de parochizaal de Kamiano getrokken voor een hapje en een drankje.
Onze nieuwe bestuursleden en de kalender voor 2018 werden aan onze leden voorgesteld.